Menu

Να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο

μια λίαν επίκαιρη συζήτηση των εκπαιδευτικών της Αυτόνομης Αγωνιστικής Κίνησης με ομιλήτρια την Ελένη Ζωγραφάκη

(Εκάβη, Τετάρτη 1.11.2017, 19.30)

του Αντώνη Κάλφα

 

Οι δηλώσεις τον περασμένο μήνα του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ (δηλώσεις που προκάλεσαν ακόμη και τη δημόσια διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών της αντιπολίτευσης) δεν είναι καθόλου τυχαίες. Επαναλαμβάνουν με έμφαση το πώς αντιλαμβάνεται η σκληρή, νεοφιλελεύθερη δεξιά το σύγχρονο σχολείο, αυτό που με τόσους αγώνες κατακτήσαμε παρά τα εκατοντάδες εμπόδια και την οικονομική αφαίμαξη: η δεξιά επιθυμεί προγραμματικά τη διάλυση κάθε συντεταγμένου δημόσιου σχολικού συστήματος με τη διαμόρφωση σχολείων αναρίθμητων  ταχυτήτων,  με διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα και με κοινή συνισταμένη τον άκρατο ανταγωνισμό και την τιμωρία των εκπαιδευτικών μέσω της αξιολόγησης.

Παράλληλα, με πνεύμα ρεβανσιστικό, δηλώνεται η επαναφορά των παλαιών Θρησκευτικών, δηλαδή της μονόπλευρης κατήχησης, προς δόξαν του ευρωπαϊσμού και του σύγχρονου πνεύματος  που δήθεν πρεσβεύει ο κ. Μητσοτάκης. Η ΝΔ του «ευρωπαϊστή» Μητσοτάκη δεν τολμάει να πει την αλήθεια, ότι δηλαδή τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά δουλεύτηκαν πιλοτικά στα σχολεία επί υπουργείας Αρβανιτόπουλου, είναι προϊόν δουλειάς τριών κυβερνήσεων (από το 2010 που ξεκίνησαν) και τώρα τηρεί σιγή ιχθύος κλείνοντας το μάτι σε ακροδεξιούς κύκλους εντός και εκτός ΝΔ.

Το σχολείο που ονειρεύεται η αντιπολίτευση δεν αστειεύεται: επιδιώκει χιλιάδες απολύσεις παντού και ιδίως στην Τεχνική Εκπαίδευση, όπως την περίοδο  ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Κλείσιμο των δημοφιλών ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ ώστε να βρουν έτοιμη πελατεία οι ιδιώτες σχολάρχες,  φίλοι της ΝΔ. Κατάργηση του θεσμού της μαθητείας σε επιχειρήσεις με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Κατάργηση της δυνατότητας να εισάγονται στα Πανεπιστήμια και παιδιά των ΕΠΑΛ. Κατάργηση του νόμου για την Ιδιωτική Εκπαίδευση και αναβίωση της εργασιακής ανασφάλειας και της απόλυτης εργοδοτικής αυθαιρεσίας στο χώρο των Ιδιωτικών Σχολείων.

Από την άλλη, είναι δεδομένο ότι το Υπουργείο Παιδείας μετά την απόφαση του Σ.τ.Ε. υπαναχώρησε από τη θέση της επιλογής διευθυντή από το Σύλλογο, που αποτελούσε ένα βήμα δημοκρατικής αλλαγής στη διοίκηση της εκπαίδευσης, καθιστώντας γνωμοδοτική την έκφραση γνώμης του Συλλόγου, στερώντας από τους αναπληρωτές το δικαίωμα συμμετοχής και  επαναφέροντας  την «αμαρτωλή» συνέντευξη. Παρόλα αυτά και εδώ στην Πιερία η αξιολόγηση των συναδέλφων («φύλλο αποτίμησης») έγινε αποδεκτή με μεγάλη πλειοψηφία ενώ η δημοκρατική και όχι ευκαιριακή και καιροσκοπική έκφραση γνώμης του εκπροσώπου μας/των εκπροσώπων μας στο ΠΥΣΔΕ βοήθησε στο να καταγραφεί η γνώμη που εξέφρασαν οι συνάδελφοι.

Ποιες είναι οι επιδιωκόμενες αντισταθμιστικές εκπαιδευτικές πολιτικές

Από την άλλη, η αύξηση της παιδικής φτώχειας και η διόγκωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων στα χρόνια της κρίσης, καθιστά αναγκαία την εφαρμογή πιο ολοκληρωμένων αντισταθμιστικών εκπαιδευτικών πολιτικών, που θα καλύπτουν το σύνολο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και θα επενεργούν πολυδιάστατα σε όλες τις παραμέτρους του, καθώς και σε βασικές πλευρές των αντίστοιχων κοινωνικών προβλημάτων.

1. Οι πολιτικές λιτότητας και εγκατάλειψης του δημόσιου σχολείου επηρεάζουν τη δυνατότητα λειτουργίας των τμημάτων ενισχυτικής–πρόσθετης. Η ενισχυτική διδασκαλία για παράδειγμα, το σχ. έτος 2012-13 λειτούργησε για 20 ημέρες, το 2013-14 ξεκίνησε το Μάρτιο, το 2014-15 δε λειτούργησε καθόλου, το 2015-16 ξεκίνησε το Μάρτιο.

2. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρήθηκε διεθνώς μια ευαισθητοποίηση απέναντι στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η οποία εκφράστηκε μέσα από γενικές ή ειδικότερες αρχές διατυπωμένες σε Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής (ΣΑΤΕΑ) το 70% των απασχολουμένων στην Ειδική Αγωγή είναι αναπληρωτές, οι οποίοι μπορεί να βρίσκονται και 15 χρόνια σε καθεστώς αναπλήρωσης, καλύπτοντας ανάγκες σε μόνιμο προσωπικό. Στην Παράλληλη Στήριξη, ενώ οι ανάγκες αυξάνουν δραματικά, οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και μπορεί να αναλαμβάνουν όχι ένα, αλλά δύο και τρεις μαθητές/τριες. Οι σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή αναγκάζουν πολλούς γονείς να στρέφονται σε ιδιωτικά κέντρα. Ταυτόχρονα στα ΚΕΔΔΥ δημιουργούνται μεγάλες λίστες αναμονής με αποτέλεσμα να καθυστερεί η διάγνωση ενός παιδιού και η κατάλληλη υποστήριξή του, παρά το ότι σε όλες τις σχετικές με την Ειδική Αγωγή έρευνες τονίζεται ως βασική προϋπόθεση επιτυχίας η έγκαιρη διάγνωση.

3. Τέλος, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) είναι ο μοναδικός θεσμός στην Ελλάδα ο οποίος στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης, υλοποιεί προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων από 18 ετών και άνω με στόχο την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων από ενήλικες οι οποίοι δεν είχαν ευκαιρίες στη ζωή τους, την απόκτηση τίτλου σπουδών ισότιμου με το απολυτήριο Γυμνασίου και τελικά την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω του σχολείου. 

Επιλογικά: το δικαίωμα όλων των παιδιών και των νέων για δωρεάν, ποιοτική και ισότιμη δημόσια εκπαίδευση, η παροχή ίσων μορφωτικών δικαιωμάτων και ευκαιριών, και η στήριξη όσων προέρχονται από μη προνομιούχα στρώματα, απαιτεί για την υλοποίησή του το πραγματικό ενδιαφέρον της Πολιτείας, και τη γενναία χρηματοδότηση της Παιδείας. Οποιαδήποτε όμως αντισταθμιστικά μέτρα στήριξης των μαθητών δεν μπορούν από μόνα τους να αντιμετωπίσουν τις ταξικές εκπαιδευτικές ανισότητες, χωρίς την παράλληλη ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής και τη στήριξη των οικογενειών,  όπως άλλωστε επιβάλλει η κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα αρχή του Κοινωνικού Κράτους Δικαίου (αρ.25, 1.2.).

Εμείς, οι δυνάμεις της ΑΑΚ, θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για ένα σχολείο δημοκρατικό, ελεύθερο, δημόσιο, ανεξάρτητο και δημιουργικό. Θα συνεχίσουμε να  παλεύουμε σε όλους τους χώρους της δημόσιας εκπαίδευσης υπερασπιζόμενοι την αυτονομία του συνδικαλιστικού κινήματος, επιδιώκοντας τη σύνθεση των απόψεων πάνω στη βάση των προβλημάτων του κλάδου και την ανάπτυξη ενωτικών αγώνων για την προάσπιση του δημόσιου σχολείου και των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.

Bookmaker with best odds http://wbetting.co.uk review site.