Menu

Μικρή φόρμα με μεγάλες συνέπειες

Τασούλα Τσιλιμένη, Το κουμπί και άλλες ιστορίες, Διηγήματα, Καστανιώτης 2017.

του Αντώνη Κάλφα

Στο συμπαθητικό αφιέρωμα του περιοδικού «Νέα Εστία» (τ. 1874, Σεπτέμβριος 2017) αφιερώνονται 60 περίπου σελίδες για τη «μικρή και μεγάλη φόρμα στη λογοτεχνία». Εκεί, ο Ηλίας Μαγκλίνης (ξανα)φέρνει στη συζήτηση την παλιά μεταφορά (ερημοκλήσι ή καθεδρικός), όπου ταπεινή εκκλησία είναι το διήγημα και καθεδρικός το σύγχρονο, πολυφωνικό μυθιστόρημα. Ακολούθως επιχειρεί να τονίσει το μεγαλείο της μικρής φόρμας, αναδεικνύοντας το πιο γνωστό, σύντομο διήγημα που γράφτηκε ποτέ (αποδίδεται στον Χέμινγουέι) και το οποίο απαρτίζεται από έξι μόνο λέξεις: «Προς πώληση: μωρουδιακά παπούτσια, αφόρετα» (For sale: baby shoes, never worn). «Πράγματι, η δύναμη του υπαινιγμού είναι σχεδόν σοκαριστική: παπουτσάκια μωρού που πωλούνται αφόρετα—και ως εικόνα και μόνον είναι έμπλεη απουσίας, ή –ακόμα χειρότερα—απώλειας. Τα παπουτσάκια προορίζονταν για ένα βρέφος που δεν ήρθε ποτέ τελικώς (απουσία) ή ανήκαν σε ένα βρέφος που δεν πρόφτασε καν να τα φορέσει (απώλεια;) Η αγγελία που αποδίδεται στον Χέμινγουέι είναι μια ημιτελής ιστορία που όμως στοιχειώνει τον αναγνώστη με την αφηγηματική της πληρότητα» (σ. 510). Διαβάστε περισσότερα: Μικρή φόρμα με μεγάλες συνέπειες

Ιστορικά του Αιγινίου: Παιδευτικός άθλος, η πρώτη ελπιδοφόρα και κατατοπιστική εργασία για την πόλη και την περιοχή της

του Αντώνη Κάλφα

Πρακτικά του 1ου Συνεδρίου τοπικής ιστορίας και πολιτισμού: Το Αιγίνιο (Λιμπάνοβο) στον ιστορικό χώρο και χρόνο, Μορφωτικός λαογραφικός Σύλλογος « Η Δήμητρα», Αιγίνιο 2016, σ. 158.

Διαβάστε περισσότερα: Ιστορικά του Αιγινίου: Παιδευτικός άθλος, η πρώτη ελπιδοφόρα και κατατοπιστική εργασία για την...

Η Κατερίνη και η Πιερία μέσα από τρία σπουδαία συνέδρια της δεκαετίας του 1990

του Αντώνη Κάλφα

Η Κατερίνη πρέπει να κατέχει ένα μάλλον ιστορικό ρεκόρ: στα 105 χρόνια της πρόσφατης ιστορίας της μόνο μία φορά ο Δήμος οργάνωσε ένα συνέδριο για την ιστορία της! Ευτυχώς δεν συμβαίνει το ίδιο και για την ιστορία της Πιερίας. Χάρη στις δραστήριες προσπάθειες της Εστίας Πιερίδων Μουσών και ειδικότερα χάρη στον ακούραστο Νίκο Γραίκο διαθέτουμε ένα ικανό σώμα κειμένων, εισηγήσεων εφ΄ όλης της ύλης, βυζαντινής και νεότερης, οι οποίες έχουν ως πεδίο μελέτης την Πιερία και βεβαίως την Κατερίνη. (Η ανυπαρξία ενός καλού λευκώματος φωτογραφιών, όπως η παραπάνω από το αρχείο ΣΑΤΣΙ, αποτελεί θέμα επόμενης άσκησης πολιτισμού).

Διαβάστε περισσότερα: Η Κατερίνη και η Πιερία μέσα από τρία σπουδαία συνέδρια της δεκαετίας του 1990

Η ολοκληρωμένη πρόταση του ιστορικού τέχνης Νίκου Γραίκου για ένα Μουσείο Ιστορίας της Κατερίνης

του Αντώνη Κάλφα

Η ωραία ημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ Πιερίας για τον πολιτισμό και τη σχέση του με τις τοπικές κοινωνίες ανέδειξε πρώτα πρώτα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται όμορες και πληθυσμιακά κοντινές πόλεις όπως η Κοζάνη τις πολιτισμικές αξίες (απλές και συνάμα ουσιαστικές οι παρεμβάσεις του δημάρχου Κοζάνης  Λευτέρη Ιωαννίδη και του αντιδημάρχου πολιτισμού Παναγιώτη Δημόπουλου). Επιπλέον ανέδειξε μερικές προτεραιότητες για την πόλη μας.

Διαβάστε περισσότερα: Η ολοκληρωμένη πρόταση του ιστορικού τέχνης Νίκου Γραίκου για ένα Μουσείο Ιστορίας της Κατερίνης

Τοπικές κοινωνίες και πολιτισμός

Η Κοζάνη ως παράδειγμα συζήτησης για το πολιτισμικό μέλλον της Κατερίνης

του Αντώνη Κάλφα

Ο πολιτισμός αποτελεί βασική συνιστώσα μιας σύγχρονης αντίληψης για την ταυτότητα ενός τόπου—ακόμα και σε περιόδους κρίσης όπως η σημερινή. Με μια πολυδιάστατη προσφορά σε όλες τις μορφές τέχνης η τοπική αυτοδιοίκηση ενθαρρύνει (θα έπρεπε δηλαδή να ενθαρρύνει) και προάγει τον πρωτογενή πολιτισμό, θεσμοθετεί γόνιμες και δημιουργικές σχέσεις με τους πολίτες. Διαβάστε περισσότερα: Τοπικές κοινωνίες και πολιτισμός

Το ανεπούλωτο τραύμα της προσφυγικής μνήμης και ο κατορθωμένος έρωτας

 

του Αντώνη Κάλφα

Κλείσε μέσα στην ψυχή σου την Ελλάδα [ή άλλο πράγμα], και θα αισθανθείς μέσα σου να λαχταρίζει κάθε είδος μεγαλείου.
[Στοχασμός του ποιητή. Προλεγόμενα Ιάκωβου Πολυλά], XI. Ποιήματα. Ίκαρος, 1961].
 
Το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι Αληθές.
[Στοχασμός του ποιητή. Προλεγόμενα Ιάκωβου Πολυλά], XVI. Ποιήματα. Ίκαρος, 1961. 39. Διαβάστε περισσότερα: Το ανεπούλωτο τραύμα της προσφυγικής μνήμης και ο κατορθωμένος έρωτας

Να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο

μια λίαν επίκαιρη συζήτηση των εκπαιδευτικών της Αυτόνομης Αγωνιστικής Κίνησης με ομιλήτρια την Ελένη Ζωγραφάκη

(Εκάβη, Τετάρτη 1.11.2017, 19.30)

του Αντώνη Κάλφα

 

Οι δηλώσεις τον περασμένο μήνα του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ (δηλώσεις που προκάλεσαν ακόμη και τη δημόσια διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών της αντιπολίτευσης) δεν είναι καθόλου τυχαίες. Επαναλαμβάνουν με έμφαση το πώς αντιλαμβάνεται η σκληρή, νεοφιλελεύθερη δεξιά το σύγχρονο σχολείο, αυτό που με τόσους αγώνες κατακτήσαμε παρά τα εκατοντάδες εμπόδια και την οικονομική αφαίμαξη: η δεξιά επιθυμεί προγραμματικά τη διάλυση κάθε συντεταγμένου δημόσιου σχολικού συστήματος με τη διαμόρφωση σχολείων αναρίθμητων  ταχυτήτων,  με διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα και με κοινή συνισταμένη τον άκρατο ανταγωνισμό και την τιμωρία των εκπαιδευτικών μέσω της αξιολόγησης.

Διαβάστε περισσότερα: Να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο

Αρετή Γκανίδου: Χαράζει ο άλλος μου εαυτός ή η ποίηση ως πεδίο μάχης

του Αντώνη Κάλφα

Η Αρετή Γκανίδου γεννήθηκε στα Τρίκαλα Ημαθίας το 1960 από αγρότες γονείς. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. στο τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Έζησε στη Θεσσαλονίκη ως το 1998, χρονιά που μετακόμισε στο γενέθλιο χωριό. Εργάζεται στην Β/θμια Εκπαίδευση. Διαβάστε περισσότερα: Αρετή Γκανίδου: Χαράζει ο άλλος μου εαυτός ή η ποίηση ως πεδίο μάχης

Η Κατερίνη του (θεατρικού) πολιτισμού είναι εδώ: «Ελένη ή Σούλα» της Δέσποινας Καλαϊτζίδου

[φωτ. από αριστερά: Ιόλη Ανδρεάδη - Δέσποινα Καλαϊτζίδου - Νικολέτα Κοτσαηλίδου]

του Αντώνη Κάλφα

Υπάρχουν χίλιοι τρόποι να πεθάνει κανείς
κι εμείς το κάνουμε δύσκολο
Διαβάστε περισσότερα: Η Κατερίνη του (θεατρικού) πολιτισμού είναι εδώ: «Ελένη ή Σούλα» της Δέσποινας Καλαϊτζίδου

Δεύτερο Συμπόσιο Λογοτεχνίας: Με δύναμη από την Κοζάνη

του Αντώνη Κάλφα

Με κόπο και στοχαστική αγάπη για ό,τι σημαίνει τόπος και πολιτισμός ολοκλήρωσε τις εργασίες του το δεύτερο συμπόσιο λογοτεχνίας στην Κοζάνη. Τριανταπέντε εισηγήσεις (κοζανίτικη γραμματολογία, Νίκος Καζαντζάκης και Βασίλης Βασιλικός) αποτέλεσαν το επίκεντρο και την καρδιά του τριημέρου μαζί με τις εννοείται απαραίτητες καλλιτεχνικές και εικαστικές παράλληλες συνεισφορές (Ντιος, Παφίλης). Διαβάστε περισσότερα: Δεύτερο Συμπόσιο Λογοτεχνίας: Με δύναμη από την Κοζάνη

Περισσότερα Άρθρα...

  1. Ποιήματα που κάνουν τη ζωή μας αξιοβίωτη: ποίηση και ποιητική της Γεωργίας Τριανταφυλλίδου
  2. Η παρουσία της Κατερίνης στο δεύτερο Συμπόσιο Λογοτεχνίας της Κοζάνης
  3. Η Κατερίνη του 1951: οικονομία, κοινωνία και πολιτισμός δύο χρόνια μετά το τέλος του οδυνηρού εμφυλίου
  4. Εννέα αποτυπώσεις μιας ιστορικής φωτογραφίας του 1962 (αρχείο Σπύρου Τσιλιγκιρίδη)
  5. Η σύγχρονη λογοτεχνική σκηνή των Τρικάλων: 11+1 συγγραφείς
  6. Η μικρή Κατερίνη του 1850: 200 οικίες, περίφημοι καρποί και εκάστην Δευτέραν παζάρι
  7. Λαϊκός λόγος, αρχαία παράδοση και σύγχρονο θέατρο
  8. Η πανοραμική Κατερίνη του 1963 με τον φακό του Σάββα Τσιλιγγιρίδη
  9. Ο πλάτανος του συντριβανίου
  10. 45 χρόνια από την ίδρυση του Φεστιβάλ Ολύμπου (1972-2017)
  11. ΕΔΑ, Λαμπράκηδες και Μίκης Θεοδωράκης στην Κατερίνη του 1964
  12. Η ειδυλλιακή (κάποτε) Παραλία Κατερίνης σε τρεις αποτυπώσεις
  13. Η Κατερίνη του 1873
  14. Ελληνικά και τουρκικά σχολεία στην Κατερίνη λίγο πριν την απελευθέρωση (1894-1906)
  15. Η Πλατεία Ελευθερίας της Κατερίνης (1929-1970)
  16. Η κοινωνική ζωή στην Κατερίνη του 1930
  17. Όταν η Κατερίνη «έμοιαζε περισσότερο με τούρκικο χωριό»
  18. Η εκδοτική και πνευματική δραστηριότητα στην Πιερία ενός αιώνα (1918-2018)
  19. O πληθυσμός της Κατερίνης από το 1715 μέχρι τις 19 Αυγούστου 1913
  20. Πώς σώθηκε από την οικοπεδοποίηση το Δημοτικό Πάρκο Κατερίνης και άλλες ιστορίες
  21. Οι φωτογραφικές συλλογές της Κατερίνης και η σημασία τους για την συλλογική μνήμη
  22. Οι γόνιμες κατασκευές-ουτοπίες του σπουδαίου Κώστα Καμπερίδη
Bookmaker with best odds http://wbetting.co.uk review site.