Menu

Η πλατεία, η ανάπλαση και ένα ιδιωτικό υπόγειο πάρκινγκ

Πριν καλά – καλά αρχίσει η συζήτηση για τον τρόπο ανάπλασης της πλατείας Δημοκρατίας ή καλύτερα όπως τη γνωρίζουν οι περισσότεροι, της πλατείας Ευκαρπίδη, μπήκαν οι μπουλντόζες και άρχισαν τα γκρεμίσματα.  Βέβαια, για όσους θυμούνται καλύτερα, η συζήτηση έχει αρχίσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, καθώς από την περασμένη δεκαετία,  έχουν ανακοινωθεί αναθέσεις μελετών, σχέδια ανάπλασης και έχουν γίνει διερευνήσεις επένδυσης για την κατασκευή ενός γιγαντιαίου υπόγειου χώρου στάθμευσης, ακόμη και σκέψεις για δημιουργία μιας μόνιμης υπαίθριας λαϊκής αγοράς.

Πολλοί ξαφνιάστηκαν από την απότομη παρέμβαση του Δήμου. Κυρίως, από την πρόθεση για την κατεδάφιση του κτιρίου που υπάρχει επί της οδού 25ης Μαρτίου. Οι περισσότεροι δεν γνώριζαν ότι όλος αυτός ο χώρος, μαζί με τους γύρω δρόμους και τις αλάνες, στις οποίες πάρκαραν ανεξέλεγκτα τα αυτοκίνητα, ήταν ουσιαστικά μια ενιαία πλατεία. Και οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, πιάστηκαν κυριολεκτικά στον ύπνο. Και οι ως τώρα δημόσιες αντιδράσεις – δικαιολογημένες ή μη – έχουν κατά την άποψή μου υπερκαλύψει την ουσία του θέματος που είναι η απόδοση του δημόσιου χώρου στους ίδιους τους κατοίκους αυτής της πόλης.

Για την οικονομία της συζήτησης, καλό είναι να θυμηθούμε κάποια από τα στοιχεία αυτής πολύχρονης διαδικασίας αξιοποίησης του χώρου που δυστυχώς ακόμη δεν έχει τελεσφορήσει. Στην κατεύθυνση αυτή, θα έλεγα ότι μάλλον άργησε ο Δήμος Κατερίνης να προχωρήσει στην ανάπλαση της πλατείας. Κυρίως τα τελευταία χρόνια, από τη στιγμή που πέρασε στην ιδιοκτησία του το σύνολο της έκτασης και το Σχέδιο Πόλης ορίζει την έκταση ως χώρο πρασίνου που πρέπει κάποια στιγμή να λειτουργεί ως τέτοιος.

Η εξαγορά του χώρου και η συμφωνία με τους κληρονόμους

Που οφείλεται όμως αυτή η καθυστέρηση; Σαφώς, στο ότι το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης άνηκε από την ίδρυση της Κατερίνης, σε ιδιώτες. Και με το πέρασμα των χρόνων, ο αριθμός τους πολλαπλασιαζόταν, καθώς η ιδιοκτησία περνούσε στους κληρονόμους τους.

Στο παρελθόν είχαν εκδοθεί τρεις αποφάσεις απαλλοτρίωσης από το 1975 έως και το 2002. Επειδή, όμως το ζήτημα καθυστερούσε και μετά από δικαστικές προσφυγές ιδιωτών που έβλεπαν τις περιουσίες τους δεσμευμένες και υπήρχε ο κίνδυνος να εμφανιστούν στο χώρο πολυκατοικίες, επικράτησε η λύση της απευθείας εξαγοράς.

Δημοσιεύματα του τοπικού τύπου που ανακοινώνουν την απόφαση εξαγοράς του δημοτικού συμβουλίου
Δημοσιεύματα του τοπικού τύπου που ανακοινώνουν την απόφαση εξαγοράς της έκτασης από το Δήμο Κατερίνης αλλά και συζήτηση που ακολούθησε τα επόμενα χρόνια για την κατασκευή πάρκινγκ

Τον Φεβρουάριο του 2006, ο Δήμος Κατερίνης και η διοίκηση του Γιάννη Αμοιρίδη αποφάσισε να προχωρήσει στην αγορά των υπολειπόμενων τότε 7,5 στρεμμάτων από τους κληρονόμους των συγκεκριμένων εκτάσεων, με τη σύναψη ενός δανείου 7,3 εκατομμυρίων ευρώ. Ήταν μια καθαρά πολιτική απόφαση, ώστε να γίνει στο χώρο, πέρα από την υπέργεια ανάπλαση και διαμόρφωση της πλατείας και η κατασκευή του τριώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης.

Το Δημοτικό Συμβούλιο, στις 15 Φεβρουαρίου 2006, αποφάσισε ομόφωνα (θετικά ψήφισε και η παράταξη του Σάββα Χιονίδη, ως αντιπολίτευση) τη σύναψη δανείου για την εξαγορά της έκτασης των 7,45 στρεμμάτων. Ο Δήμος είχε ήδη στην ιδιοκτησία του τα 4,8 στρέμματα.

Την εξαγορά ολόκληρης της διεκδικούμενης έκτασης ολοκληρώνει το 2011 η διοίκηση του Σάββα Χιονίδη, καθώς επέρχεται συμφωνία με τους τελευταίους ιδιοκτήτες των 976 τ.μ., με το κόστος εξαγοράς να ανέρχεται στο ποσό του 1,6 εκατομμυρίων ευρώ.

η πλατεία φτάνει μέχρι τα παρακείμενα καταστήματα ακόμη και τις πολυκατοικίες
η πλατεία φτάνει μέχρι τα παρακείμενα καταστήματα

Ένα τεράστιο ιδιωτικό υπόγειο πάρκινγκ το κοινό όραμα δύο διοικήσεων

Το όραμα του κάθε πολιτικού σχηματισμού για τη χρήση της συγκεκριμένης πλατείας έχει εμφανιστεί κατά καιρούς και σε προεκλογικά προγράμματα. Κυρίαρχο ζήτημα την προηγούμενη δεκαετία, αλλά και στις αρχές αυτής, ήταν η κατασκευή ενός γιγαντιαίου τριώροφου υπόγειου πάρκινγκ, που θα διέθετε έως 1.200 θέσεις στάθμευσης. Ακόμη και για την εποχή που επικρατούσε αυτή η πρόθεση ως λύση του κυκλοφοριακού της πόλης, αφορούσε σε μια αναχρονιστική αντίληψη πολεοδόμησης, που έχει ως βασικό στοιχείο να φέρνεις τα αυτοκίνητα όσο γίνεται και πιο μέσα στην πόλη. (Μάλιστα, κάποτε προτάθηκε από έναν δημοτικό σύμβουλο, αυτό το υπόγειο πάρκινγκ να γίνει στην πλατεία Ελευθερίας!)…

Η κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ ξεκίνησε ως στόχος της θητείας του Γιάννη Αμοιρίδη, και δεν εγκαταλείφθηκε από τη διοίκηση του Σάββα Χιονίδη. Ο ίδιος λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, τον Ιανουάριο 2007,  δηλώνει δημόσια ότι θα προχωρήσει τη διαδικασία κατασκευής του υπόγειου χώρου στάθμευσης.

Το γιγάντιο πάρκινγκ σε πρώτο πλάνο σε κάθε συζήτηση για την πλατεία
Το γιγάντιο πάρκινγκ πρωτοστατεί στη συζήτηση για την ανάπλαση της πλατείας 

Λίγο αργότερα προχωρά, όπως ανακοινώνει επίσημα με δελτίο τύπου ο Δήμος Κατερίνης, στη διερεύνηση των δυνατοτήτων δημιουργίας του υπόγειου χώρου στάθμευσης, μάλιστα με τρία σενάρια, με την κατασκευή ενός πλήρως αυτοματοποιημένου πάρκινγκ 500, 800 ακόμη και 1.000 θέσεων στάθμευσης. Το κόστος κατασκευής, που προφανώς κρίθηκε απαγορευτικό, θα καλυπτόταν αν όχι με δανεισμό, με το να δοθεί σε ιδιώτη, μέσω μιας σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, τις περίφημες ΣΔΙΤ. Ο ανάδοχος θα αναλάμβανε την κατασκευή, τη λειτουργία, αλλά και τη συντήρηση του πάρκινγκ. Το κόστος, σύμφωνα με την προμελέτη, ανέρχονταν από 7.100.840 ευρώ έως 13.193.277 ευρώ.

Τον Ιούνιο του 2013, ο Δήμος Κατερίνης ανακατασκευάζει και λειτουργεί το πάρκινγκ δίπλα από τον κινηματογράφο Ευκαρπίδη, που διαθέτει 134 θέσεις στάθμευσης.

Σιντριβάνια, ανάγλυφοι λόφοι, ποδήλατα και νέο αναψυκτήριο

Εύλογα αναρωτιούνται οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης αν θα γίνει διαβούλευση για την ανάπλαση της πλατείας με τους φορείς αλλά και τους δημότες.  

Τον Ιούλιο του 2005 γίνεται διαβούλευση για το πως θα γίνει η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας. Η πλατεία κατασκευάστηκε και ανακατασκευάστηκε…
Τον Ιούλιο του 2005 γίνεται διαβούλευση για το πως θα γίνει η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας. Η πλατεία κατασκευάστηκε και ανακατασκευάστηκε…

Οριστική μελέτη δεν υπάρχει ακόμη για το χώρο, όμως στην ίδια διερεύνηση που είχε γίνει για την κατασκευή πάρκινγκ επί θητείας Σάββα Χιονίδη, είχε διερευνηθεί η ανάπλαση του υπέργειου τμήματος της πλατείας. Έτσι, όπως αναφερόταν, η ανάπλαση θα γινόταν σε έκταση 10,5 στρεμμάτων, με κυρίαρχα στοιχεία τη δημιουργία «ενός πνεύμονα πρασίνου και ξεκούρασης, ένα ζωτικό περιβάλλον για παιχνίδι, περίπατο και αναψυχή το οποίο απευθύνεται στους κατοίκους όλων των ηλικιών»

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν τότε, στο πάρκο (όπως αναφερόταν η πλατεία) θα αναπτύσσονταν εκτεταμένοι χώροι πρασίνου, με ανάγλυφους λόφους για ελεύθερη κίνηση, καθιστικά σε σκιερά σημεία, παιδική χαρά, αναψυκτήριο και μονοπάτια για περίπατο και ποδήλατο.

Θέμης Κωτούλας 

Bookmaker with best odds http://wbetting.co.uk review site.