Menu
Ιουλίου 02, 2013
Ιστορία

Γενικά Αρχεία του Κράτους: Μια υπηρεσία - σωτηρία για την ιστορία της Πιερίας

Ένα σημαντικό κεφάλαιο για την καταγραφή και διάσωση της ιστορίας της Πιερίας αποτελούν τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, μια υπηρεσία που από το 1996 που ιδρύθηκε συγκεντρώνει τα αρχεία δημοσίων υπηρεσιών αλλά και τις συλλογές και καταγραφές…
Διαβάστε περισσότερα
Μαρτίου 11, 2013
Επί ίσοις όροις

Ψυχική ασθένεια και ετερότητες στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία

Οι περισσότερες σύγχρονες δημοκρατίες είναι πολυσυλλεκτικές και πολυπολιτισμικές. Ωστόσο, η διαφορετικότητα συνεχίζει, ακόμη και σ’ αυτές, να γίνεται αφορμή για ανισότητες και καταπιεστικές συμπεριφορές μεταξύ θεωρητικά ισότιμων μελών μιας κοινωνίας.
Διαβάστε περισσότερα
Φεβρουαρίου 24, 2013
Ιστορία

Τα αίτια ενδυνάμωσης της ακροδεξιάς με άξονα το ελληνικό και γαλλικό παράδειγμα

του Νικηφόρου Γκόλτσιου Η παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία έχει χαρακτηριστεί η χειρότερη ίσως όλων των εποχών, έχει αναδείξει στην Ευρώπη μια βαθύτερη κοινωνικοπολιτική και πολιτισμική κρίση, μια κρίση αξιών. Δεν είναι λίγοι οι στοχαστές που παρομοιάζουν…
Διαβάστε περισσότερα
Μαρτίου 07, 2012
Ιστορία

Περιφέρεια Κατερίνης 1941-1945: Πλευρές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής

Του Νίκου Σαλπιστή, Δικηγόρου - Συγγραφέα Η ΕΠΙΒΙΩΣΗ Τον χειμωνα του 1941 με 1942, λόγω της λεηλασίας του παραγωγικού πλούτου της Ελλάδας από τις δυνάμεις κατοχής, του βρετανικού αποκλεισμού, της κατάρρευσης των μεταφορικών μέσων, («λείπουν οι δυνατότητες…
Διαβάστε περισσότερα
Μαρτίου 07, 2012
Ιστορία

Περιφέρεια Κατερίνης 1941-1945: Πλευρές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής (Μέρος Β')

Του Νίκου Σαλπιστή - Δικηγόρου - Συγγραφέα Η ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΨΩΜΙ Μια σημαντική πτυχή της ιστορίας της αντίστασης κατά της κατοχής της Ελλάδας από τις δυνάμεις του Άξονα (1941-1945) είναι αυτή που σχετίζεται με την παραγωγή προϊόντων , τη συλλογή και τη διανομή…
Διαβάστε περισσότερα
Φεβρουαρίου 23, 2012
Επί ίσοις όροις

Η τέχνη που θεραπεύει την "ψυχή"

Η τέχνη εκτός από αισθητική έχει θεραπευτική αξία ... Αυτό αναδεικνύεται πολλάκις όχι μόνο σε άτομα που υποφέρουν από αρρώστιες του σώματος, αλλά και σε όσους υπομένουν τις λεγόμενες αρρώστιες της "ψυχής". Η έκφραση μέσω της τέχνης ήταν ανέκαθεν ένα μέσο…
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 13, 2012
Επί ίσοις όροις

Ψυχική Υγεία - Καλοί και κακοί γείτονες

Οι περίοικοι δέχθηκαν, λοιπόν, τους νέους τους γείτονες, που εγκαταστάθηκαν σε ξενώνες και διαμερίσματα, άλλοτε με συμπάθεια και άλλοτε με φόβο, ο οποίος πολλές φορές παρασύρθηκε από οργανωμένα συμφέροντα, οικονομικά ή πολιτικά.
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 13, 2012
Επί ίσοις όροις

Ψυχική Υγεία - Για ένα μέτωπο λογικής ενάντια στο στίγμα

Με αφορμή τη μεταφορά των Δομών του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου στο εσωτερικό της κοινότητας και την εγκατάσταση των ατόμων με ψυχικές διαταραχές στην κοινότητα είναι καιρός να ανοίξει ένας διάλογος μεταξύ των πολιτών, για να επιτύχει με τον…
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 13, 2012
Επί ίσοις όροις

Ψυχική Υγεία - Ο "ευλογημένος" εγκλεισμός

Η εξαναγκαστική κράτηση των ανθρώπων που πάσχουν από ψυχικές διαταραχές πίσω από τα κάγκελα και η στέρηση της ελευθερίας τους σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί «ευλογημένη» και σαφώς δεν αποδεικνύει την αδιαμφισβήτητη ύπαρξη του Θεού (!), όπως…
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 13, 2012
Επί ίσοις όροις

Ψυχική Υγεία - Έγκλειστες Ψυχές - Το στίγμα

Η ψυχιατρική μεταρρύθμιση, που έφτασε και στη χώρα μας την τελευταία δεκαετία μέσα από κοινοτικά προγράμματα, αποδεικνύει την τεράστια καθυστέρηση του εξανθρωπισμού της περίθαλψης των ψυχικά ασθενών , που η ορθόδοξη ψυχιατρική αντίληψη κρατούσε εσκεμμένα στο…
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 13, 2012
Επί ίσοις όροις

Ψυχική Υγεία - Ας ανοίξουμε τις πόρτες

Είναι αλήθεια ότι αν κάποιος αντιμετωπίζει ένα ψυχιατρικό πρόβλημα και κάποια στιγμή νοσηλευτεί, στιγματίζεται. Από τότε και στο εξής, θα κουβαλά πάνω του ένα άλλο «προπατορικό αμάρτημα», κάτι για το οποίο η κοινωνία μας, τον θέλει να "πληρώνει" για όλη την…
Διαβάστε περισσότερα
Ιανουαρίου 12, 2012
Πολιτιστικά

Κινηματογραφική Λέσχη Κατερίνης

Τέσσερις δεκαετίες πολιτιστικής παρέμβασης στα κινηματογραφικά δρώμενα συμπληρώνει η Κινηματογραφική Λέσχη Κατερίνης, που εξακολουθεί να έχει φανατικούς και πιστούς οπαδούς του ποιοτικού κινηματογράφου, που στηρίζουν το έργο της και παρακολουθούν ανελλιπώς…
Διαβάστε περισσότερα

Η κοινωνία της περιφέρειας Κατερίνης (σημερινός νομός Πιερίας) δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί από τη σύγκρουση αυτή.

Τα δυο ντοκουμέντα που ακολούθου και ο σχολιασμός τους έχουν σχέση με την αντιπαράθεση αυτή στην πιο πάνω περιφέρεια. Πρόκειται για μια αναφορά της ΠΕ Κατερίνης του ΚΚΕ προς το γραφείο περιοχής της Μακεδονίας του ΚΚΕ(17-5-1944) και ένα υπόμνημα της εξουσιοδοτημένης επιτροπής  του συλλαλητηρίου που διοργάνωσε το ΕΑΜ  στις 9-9-1944 στην Κατερίνη.

Το τρίτο έγγραφο συντάθηκε και στάλθηκε λίγο μετά την απελευθέρωση (3-11-1944)  περιγράφει όμως προβλήματα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της κατοχής και έχουν σχέση με την παραγωγή και τον επισιτισμό στα πλαίσια της ελεύθερης πια Ελλάδας (ΠΕ Κατερίνης του ΚΚΕ προς το γραφείο περιοχής Μακεδονίας του ΚΚΕ ).

Μιλάμε για το 1944 (Μάιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο). Η αντιπαράθεση όμως αυτή ξεκίνησε πολύ πιο πριν.

 Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 1941 κάτοικοι του Κολινδρού ξύλευσαν το δάσος του τσιφλικά Οικονόμου και ήρθαν σε αντιπαράθεση με την αστυνομία με τίμημα το θάνατο δυο κατοίκων από τα πυρά της χωροφυλακής.

Μετά το φοβερό χειμώνα της πείνας του χειμώνα 1941-1942,  τον Μάρτη του 1942, κάτοικοι του Λιτοχώρου αποπειράθηκαν να πάρουν 30.000 τόνους καλαμπόκι από τις αποθήκες του κτηματία Φιλίππου, υποκρούσθηκαν όμως από τη χωροφυλακή της Κατερίνης και το γερμανικό στρατό που έφτασε με τρένο.

Η άρνηση καταβολής της δεκάτης φέρνει σε αντιπαράθεση τον Ιούνη του 1942 κατοίκους του Παντελεήμονα με τη χωροφυλακή. Αντιπαράθεση υπήρξε και στην Κατερίνη τον ίδιο μήνα με πρόσφυγες από τη Δράμα που έσπειραν κτήματα του Γεωργικού Σταθμού τον ίδιο μήνα.

Σ’ όλες τις περιπτώσεις η συμμετοχή των κατοίκων ήταν μαζική και η αντιπαράθεση υπήρξε κυρίως  με την κατασταλτική δύναμη του δωσιλογικού καθεστώτος, δηλ. της χωροφυλακής. Ο Τωμαδάκης και ο Κουτσούκος, ενωμοτάρχης και ανθυπασπιστής  αντίστοιχα, έδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο για την αποκατάσταση του νόμου και της τάξης, της λεηλασίας δηλαδή του παραγωγικού πλούτου της περιοχής από τις δυνάμεις κατοχής και της εξασφάλισης εφοδίων για το δωσιλογικό κράτος, και μέσω αυτού, ελέγχου της κοινωνίας.

Τη στάση τους αυτή τιμώρησε ο ΕΛΑΣ τον 11-1942 στον Όλυμπο, εκτελώντας και τους δυο , εκφράζοντας έτσι το λαϊκό αίσθημα και δίνοντας σε συμβολικό επίπεδο ένα μήνυμα. Ο παραγόμενος πλούτος του τόπου ανήκει σ’ αυτούς που τον παράγουν στο λαό και το ένοπλο τμήμα του.

Ας δούμε, όμως, πιο συγκεκριμένα τα έγγραφα που αναφέρονται στον τελευταίο χρόνο της κατοχής.

1) «…Από 10-5-1944 οι γερμανοί και γκεσταπίτες επέδραμαν στο βόρειο Όλυμπο και εγκατέστησαν οριστικά φυλάκια στο Στουπί καθώς και στην Καρίτσα και Μαλαθριά. Σκοπός τους είναι Α) Η εξασφάλιση της σιδηροδρομικής γραμμής από σαμποτάζ Β) Η αποκοπή των βάσεων εφοδιασμού των ανταρτικών δυνάμεων …έτσι ώστε να τις περιορίσει στα βουνοχώρια και τα ξεροβούνια… Τώρα αφού δεν έχουμε τροφοδοσία από Μελίκη, έμεινε η τροφοδοσία από βόρειο Όλυμπο… περιοχή που είχε δώσει 30.000 οκάδες γέννημα, 1000 σφάγια, 7000 οκάδες γάλα (μόνο στην περίοδο που λήγει η σοδειά). Ο πεδινός χώρος του Β. Ολύμπου είναι ζωτικός, χωρίς αυτόν δεν μπορούμε να βρισκόμαστε στα Πιέρια… μοναδικός τρόπος η σοβαρή κρούση του ΕΛΑΣ…»

Από το πιο πάνω έγγραφο διαπιστώνουμε ότι ο γερμανικός στρατός κατοχής με τους συνεργάτες του επιχείρησε να ελέγξει στρατιωτικά τον κύριο σιδηροδρομικό άξονα εγκαθιστώντας φρουρές στα χωριά που βρίσκονταν δυτικά από τη σιδηροδρομική γραμμή στη νότια Πιερία. Παράλληλα με τον έλεγχο της σοδειάς επιχειρούσε να αποκόψει τον ΕΛΑΣ από την κύρια, σύμφωνα με το έγγραφο, πηγή ανεφοδιασμού του. Είναι χαρακτηριστική, για τη σημασία που είχε η περιοχή από διατροφική άποψη, η ποσότητα των τροφίμων που δόθηκαν στο ΕΑΜ.

2) «Σύμπας ο λαός της επαρχίας (διαμαρτύρεται) για την έλλειψη ειδών …(ευρίσκεται) ενώπιων της ολέθριας και αδικαιολογήτου επεμβάσεως του ΕΑΟ(Εθνική Αντικομουνιστική Οργάνωση) εις τας διανομάς τροφίμων, φαρμάκων και ενδύσεως τας όποιας κάνει ο Ερυθρός Σταυρός και η Ένωση Συνεταιρισμών και της εμποδίσεως και απαγορεύσεως των ανταλλαγών προϊόντων μέσω της Ενώσεως Γεωργικών Συνεταιρισμών και της μη παροχής τροφίμων εκ του γραφείου επισιτισμού εις τον εργαζόμενον κόσμον και μη χορηγήσεως δελτίου άρτου εις τους απόρους της επαρχίας…(ευρισκόμεθα) ενώπιων τρομοκρατικών συλλήψεων και ομήρων, εκτελέσεων, διωγμών, εμπρησμών, διαρπαγών περιουσιών εκ διαφόρων ενόπλων…»Παρακάτω η επιτροπή ζητά «…α)επιστροφή των διαρπαγέντων β)λόγω της πενιχράς παράγωγης σιτηρών, άρση της διαταγής για δεκάτη και για παρακράτημα γ)να απαγορευτεί στην ΕΑΟ να κατακρατεί τα προς διανομή είδη από τον Ερυθρό Σταυρό δ) να αφοπλιστεί ο ΕΕΣ1  ε)να δοθούν στα ορεινά χωριά διάφορα είδη στ)να χορηγηθούν δελτία άρτου και τροφίμων στους εργαζόμενους, επαγγελματίες, ιδιωτικούς και δημοσίους υπαλλήλους ζ) κατάργηση της παρακράτησης του επισιτισμού από ΕΓ Συνεταιρισμών η)να παύσουν οι εμπρησμοί οι κανονιοβολισμοί και οι εκτελέσεις θ) να απολυθούν οι φυλακισμενοι2 .

Από το υπόμνημα αυτό μαθαίνουμε ότι ο λαός οργανωμένα, μέσω του ΕΑΜ, διεκδικούσε εκτός των άλλων δίκαιη διανομή των τροφίμων –ειδικά στους εργαζόμενους—μη πληρωμή των φόρων, εφοδιασμό των χωριών.

Με την κατακράτηση από την ΕΑΟ των τροφίμων και των φαρμάκων που προέρχονταν από την ΕΓΣ (ντόπια παραγωγή) και τον Ερυθρό Σταυρό (εξωτερική βοήθεια) επιχειρήθηκε να ελεγχτεί η εξουσία στην πόλη για λογαριασμό των κατακτητών.

3) «…Πρόβλημα επισιτισμού από στάρι ΕΛΑΣ δεν  παρουσιάζεται σε οξεία μορφή, γιατί η ΕΤΑ τόσο από εισπράξεις , όσο και από κατασχέσεις έχει εξασφαλίσει το ψωμί του ΕΛΑΣ.

Το πρόβλημα που είναι σε οξεία μορφή είναι το πρόβλημα της σποράς χωραφιών ανταρτών και πυροπαθών. Στην αποθήκη ΚΕΠΕΣ Υπάρχουν 97000 οκάδες στάρι Από αυτό είναι της Ένωσης  ΓΣ 32000 οκάδες και για τα έξοδα 2000 οκάδες. Μένουν 62000 οκάδες.

Προτείνουμε 40000 οκάδες για σπόρο σε πυροπαθείς και οικογένειες ανταρτών να σπείρουν τα χωράφια…»3 .

Για όποιον αγρότη αποφάσιζε να ενταχθεί στο ΕΛΑΣ και ν’ αγωνιστεί για την εθνική ανεξαρτησία το προσωπικό κόστος ήταν διπλό. Και ο ίδιος εισέπραττε τους κινδύνους ενός στρατιώτη που πολεμούσε, άλλα και η οικογένεια του στερούνταν τη συμβολή του στην αγροτική παραγωγή.

Οι πυροπαθείς των χωριών ήταν μια άλλη κατηγορία του πληθυσμού που υπήρξαν θύματα κατοχικών και δωσιλογικών εμπρησμών.

Τις ανάγκες για  σιτάρι των δυο αυτών κατηγοριών επιχείρησε να καλύψει το ΕΑΜ.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Η δράση και η προσφορά του αντιστασιακού κινήματος εναντίον της τριπλής κατοχής της πατρίδας μας δεν περιορίστηκε μόνο στην ένοπλη αντίσταση κατά του κατακτητή. Απαντώντας στα επιχειρήματα των αντιπάλων του ότι δεν έχει προτάσεις για ένα διαφορετικό τρόπο οργάνωσης της κοινωνίας, έχτιζε έναν καινούργιο κόσμο, έναν άλλο τρόπο ζωής στην ύπαιθρο χώρα και με την απελευθέρωση τον εγκαθιστούσε και στις πόλεις. Έναν τρόπο ζωής στηριγμένο σε άλλες αξίες, αρχές προτεραιότητες και κριτήρια.

Απαντούσε έτσι ότι αυτό που φάνταζε ουτοπικό και ανεφάρμοστο μέχρι χτες κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, (μαζικότητα - αρχές- ανάγκη - χρεοκοπία άρχουσας τάξης) ήταν απόλυτα ρεαλιστικό.

Ας δούμε τι συνέβη στην περιφέρεια Κατερίνης. Μέσα από τις εκθέσεις του κύριου, βασικού συντελεστή του αντιστασιακού κινήματος, δηλ. του ΚΚΕ, και της ΕΠΟΝ (νεολαία του ΕΑΜ).

Στον τομέα της εκπαίδευσης και του πολιτισμού οργάνωσε το δεύτερο εκπαιδευτικό συνέδριο (δασκάλων και καθηγητών) τον 10/1944. Από τον 11/1944 οι οργανώσεις του ΕΑΜ και της ΕΠΟΝ διέθεταν προσωπική εργασία και κινητοποίησαν τους κατοίκους, (μιλάμε για παλλαϊκή κινητοποίηση), για το χτίσιμο καινούργιων σχολείων όπου δεν υπήρχαν (12/1944). Πενήντα αετόπουλα στο συνοικισμό της Αγίας Τριάδας καθάρισαν την αυλή του σχολείου.

Νέοι κυρίως της ΕΠΟΝ αναβιώνουν, συνεχίζουν και στήνουν  θεατρικά σχήματα που δίνουν παραστάσεις σε συνοικίες και χωριά διαθέτοντας τις εισπράξεις στην ΕΤΑ.

Στην κοινωνική πολιτική παραχωρήθηκαν 2000 στρέμματα σε ακτήμονες, διένειμαν 60.000 οκάδες στάρι, ίδρυσαν κτηνιατρείο και φαρμακείο στον Κολινδρό, ξεκίνησαν γεωργικά μαθήματα σε χωριά, σκέπασαν 55 σπίτια, ίδρυσαν λαϊκό ιατρείο, καθιέρωσαν δωρεάν περίθαλψη, εκτελώντας 1050 ιατρικές συνταγές δωρεάν, οργάνωσαν παιδικά συσσίτια στα οποία συμμετείχαν 1200 παιδιά, ίδρυσαν 2 παιδικούς σταθμούς και όλα αυτά μέσα σε δυο μήνες (10-11/1944).

Στα Ρυάκια η ΕΠΟΝ διόρθωσε ένα μύλο (11/44), στο Κολοκούρι καλλιεργήθηκαν 50 στρέμματα για τις οικογένειες ανταρτών. Αποξήραναν και δεματοποίησαν 1900 οκάδες καπνού της ΕΤΑ.

Σύνολο νέων 18000 οργανωμένοι στην ΕΠΟΝ 8935.800 Επονίτες καθάρισαν το Σταθμό με εξόρμηση. (20-11-1944).

Ο εθελοντισμός δεν χρησιμοποιήθηκε ως φιλανθρωπία που θα μπάλωνε τις τρύπες ενός ανύπαρκτου στην κοινωνική του πολιτική κράτους άλλα μέσω αυτού οικοδομούνταν η γίνονταν μια απόπειρα να οικοδομηθεί μια άλλη κοινωνία.


Από την εισήγηση στην ημερίδα του Συνδέσμου Φιλολόγων στις 2-3-2012

Bookmaker with best odds http://wbetting.co.uk review site.