του Αντώνη Κάλφα

Στον αιώνα που κύλισε μετά την απελευθέρωση ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά σε ό,τι αφορά την εικονογραφική αποτύπωση της συλλογικής μνήμης: η προσπάθεια που έγινε στα 80 χρόνια του Δήμου να εκτεθούν οργανωμένα σειρές φωτογραφιών (η αποκληθείσα συλλογή του αείμνηστου Νίκου Σπυρίδη) δεν κατέληξε σε ένα οργανωμένο λεύκωμα με αποτέλεσμα πολλές από αυτές τις 300 περίπου φωτογραφίες είτε να έχουν χαθεί είτε να φιλοξενούνται σήμερα στα σπίτια κάποιων συμπολιτών μας.

(«Ετερομορφίες σιδήρου», Εκάβη, Αίθουσα Συλλόγου Εικαστικών Πιερίας. Διάρκεια: 28.4.-6.5. 2017)

του Αντώνη Κάλφα

«Η τέχνη είναι η γέφυρα, το λεπτό νήμα που έχει εναποθηκεύσει την ικανότητα του ανθρώπου να ονειρεύεται το μέλλον»

Έρνστ Μπλοχ

Μια ωραία δουλειά περιμένει τον απαιτητικό φιλότεχνο τις μέρες που ακολουθούν: η καινούρια σοδειά είκοσι περίπου έργων—γλυπτά από σίδερο, συγκολλήσεις ετερόκλητων θραυσμάτων φτιαγμένων με πανουργία—του αυτοδίδακτου ταλαντούχου Κώστα Καμπερίδη. Κατασκευές δουλεμένες με πολύ κόπο και φροντίδα, αληθινά έργα τέχνης που συνομιλούν με την αύρα την εποχής και εστιάζουν στη βασική θεματολογία του Καμπερίδη: τον μύθο της νεωτερικότητας (πολυκατοικίες, συμπαγείς ανθρώπινες μορφές, αδυσώπητη κύκλια κίνηση) συνδυασμένον με τις γόνιμες επιρροές του που κατάγονται από την αγάπη του για τον ρομαντικό, ουτοπικό μύθο του δον Κιχώτη (ξίφη, ευθυτενή σώματα έτοιμα για αναχώρηση, εκτεταμένη χρήση των ιππήλατων μέσων, επιμήκεις προεκτάσεις του κονταριού).

Ένας κατάλογος απαντήσεων με οδηγό τις απόψεις του Πολυμέρη Βόγλη

του Αντώνη Κάλφα

«Πρέπει να ξαναδούμε κάποια βιβλία που είναι προβληματικά και έχουν λογική αντιμετώπισης της Ιστορίας απολύτως παρωχημένη. Τα παιδιά δεν ξέρουν τίποτα για το σήμερα και τίποτα για τη διεθνή κατάσταση. Βλέπουν τον Σύρο και δεν καταλαβαίνουν πως η Ιστορία τον έφερε εδώ. Είμαστε η μόνη χώρα που στην ουσία δεν διδάσκεται ο 20ος και 21ος αιώνας. Έχουμε αναθέσει μελέτη σε επιτροπή με επικεφαλής τον ιστορικό Πολυμέρη Βόγλη, ο οποίος ήταν υπεύθυνος και της μελέτης των προγραμμάτων (στην επιτροπή υπό τον Δημήτρη Σωτηρόπουλο) επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου». Πρόκειται για δηλώσεις του καθηγητή Γ. Κουζέλη, προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (17.2.2017).

 

πανεπιστήμιο, στοχασμός και εκπαίδευση των νέων στην εποχή της αγοράς (Εκάβη, 24.4.2017)

του Αντώνη Κάλφα

Περισσότερα από 40 ελληνικά ντοκιμαντέρ που προβλήθηκαν στο πρόσφατο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συμμετέχουν στο φετινό ταξίδι των περιφερειακών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθεί σε όλη τη χώρα –και όχι μόνο στην πόλη μας- μέχρι και τις αρχές του φθινοπώρου.

του Σάκη Κουρουζίδη

Πενήντα χρόνια μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ) διοργανώνουν στις 20-22 Απριλίου 2017 επιστημονικό συνέδριο με θέμα: Πενήντα χρόνια μετά. Νέες προσεγγίσεις στη δικτατορία των συνταγματαρχών.

 

 

Η πλατεία Ελευθερίας της Κατερίνης με δεσπόζον το μέγαρο Παπαγεωργίου κατά τη δεκαετία του 1970 φωτογραφημένη από τον Σάββα Τσιλιγγιρίδη (αρχείο Σπ. Σ. Τσιλιγκιρίδη)

του Αντώνη Κάλφα

Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας πολιτικής για τον πολιτισμό είναι και αναντικατάστατος και αναγκαίος. Η τοπική αυτοδιοίκηση, ο Δήμος, οφείλει— ιδίως σε εποχές οικονομικής κρίσης και πλήγματος των ασθενέστερων τάξεων όπως η σημερινή— να δημιουργεί και να υποστηρίζει τις απαραίτητες υποδομές ενός ευρύτατου δικτύου λειτουργίας και παραγωγής στοιχείων πολιτισμού, που περιλαμβάνει σχολεία πάσης φύσεως, βιβλιοθήκες, μουσεία, θεατρικούς-συναυλιακούς χώρους, αρχεία,  χώρους κινηματογράφου, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ. Οφείλει να διασφαλίσει ένα οργανωμένο πλαίσιο μέσα από το οποίο τόσο οι καθιερωμένες μορφές τέχνης, όσο και οι πειραματικές, αλλά και οι ερασιτεχνικές, θα μπορέσουν να αναπτυχθούν ελεύθερα. Όλα αυτά βεβαίως ισχύουν με την προϋπόθεση ότι αποτελούν πίστη και βαθιά πεποίθηση των διοικούντων.

Σελίδα 18 από 26

Image

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Image