Με το θεατρικής κοπής βιβλίο του «Κατάδεσμος» ξεκινούν οι εκδηλώσεις Λόγου και Τέχνης στο θέατρο Πήγασος (Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου και ώρα 20.00)

του Αντώνη Κάλφα

Στο βιβλίο του Κοροβίνη «’55» (2012), η Μαρίκα η Ταταυλιανή, μια Πολίτισσα κυρά, λογία μα και μποέμισσα, μέσα από την μακρά αφήγηση του βίου της, αναφέρεται παράλληλα, άλλοτε περιληπτικά κι άλλοτε διεξοδικά, σε περιστατικά και σε πρόσωπα, με έμφαση στην κοινωνική ζωή των Ρωμιών και των Τούρκων και στις μεταξύ τους σχέσεις, αλλά και συμπολιτών της που ανήκουν σε άλλες μειονοτικές ομάδες, οι οποίες συνδιαμορφώνουν την ανθρωπογεωγραφική ταυτότητα της Πόλης του περασμένου αιώνα.

προσθέτει νέες πληροφορίες για την αρχαιολογική έρευνα της Πιερίας

Του Αντώνη Κάλφα

Όταν ο καθηγητής της αρχαιολογίας Γεώργιος Σωτηριάδης αρχίζει τις ανασκαφές στο Δίον το 1928 δεν φανταζόταν τον πλούτο και τις τεράστιες προόδους της αρχαιολογίας στην Πιερία τις επόμενες εννέα δεκαετίες. Ήδη, όμως, ο διορατικός Σωτηριάδης, σημείωνε στο άρθρο του (εφ. Ελεύθερον Βήμα, 29.1.1929) Αρχαιολογικαί έρευναι. Το Δίον και η Μακεδονία) πως η δημιουργία του ΑΠΘ θα προήγαγε την αρχαιολογική έρευνα προς όφελος της εθνικής αυτογνωσίας αλλά και προς όφελος των ίδιων των επιστημονικών σχολών: «΄Οταν μάλιστα προ δύο ετών, ιδρυομένου του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ηρωτώμεθα τίνα σκοπόν θα είχε να εκπληρώση η φιλοσοφική αυτού σχολή, η σχολή των «δασκάλων», καθώς έλεγαν, προς την κατεύθυνσιν ταύτην, δεν εδίστασα αμέσως ν’ απαντήσω: την έρευναν, κατά πάσαν μορφήν που απαιτούν αυτήν οι διάφοροι κλάδοι και των «φιλοσοφικών» μαθημάτων. Και κοντά εις την ιστορικήν, γεωγραφικήν, γλωσσικήν εννοούσαμε την αρχαιολογικήν έρευναν. Εις το διεθνές συνέδριον του ΄Οσλο, κατ’ Αύγουστον του λήξαντος έτους, παρετήρησα ότι οι Σέρβοι αρχαιολόγοι μετά πολλής σοβαρότητος ειργάσθησαν εις την άνω κοιλάδα του Αξιού και μεγάλως προήγαγον την γεωγραφικήν, αρχαιολογικήν και ιστορικήν επομένως εξέτασιν αυτής. ΄Ητο καιρός πλέον να μη υστερήσωμεν και ημείς οι ΄Ελληνες εις την τοιαύτην εργασίαν εντός της Ελληνικής Μακεδονίας. Μάλιστα είχεν αρχίση ήδη αύτη τότε… ημείς αρχίσαμεν κατά Μάιον εις το Δίον της Πιερίας».

του Αντώνη Κάλφα

Ο εμβληματικός «Ορφέας», το τρίμετρο έργο από σίδερο, που δεσπόζει στο ανοιχτό θέατρο του δημοτικού πάρκου, είναι ίσως το καλύτερο γλυπτό που κοσμεί τη δημόσια μνημειακή αρχιτεκτονική της πόλης μας και κατασκευάστηκε από τον ηπειρώτη καθηγητή της Καλών Τεχνών και γλύπτη Θόδωρο Παπαγιάννη. 

Οι αντιδράσεις των κύκλων του σύγχρονου σκοταδισμού

του Αντώνη Κάλφα

Εδώ και καιρό η ελληνική κοινωνία ταλανίζεται από την αντίθεση της εκκλησίας απέναντι σε μερικές ρυθμίσεις που αφορούν το ίδιο το σχολείο (πώς δηλαδή θα διδάσκεται ένα μάθημα), ρυθμίσεις οι οποίες έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και πολύ καιρό. Αντ΄ αυτού έχουμε τη μόνιμη αντίδραση της εκκλησίας (δεν μπορεί να καταλάβει πως η εκπαιδευτική ζωή, οι διατάξεις και οι ποικίλοι κανονισμοί αφορούν το ίδιο το κράτος) αλλά και των απανταχού συντηρητικών οι οποίοι είδαν στην παρούσα διένεξη πεδίον δόξης (μικροκομματικής) λαμπρόν.

 

Το ταπεινό μνημείο για τον δολοφονημένο αγωνιστή Γιάννη Χαλκίδη

 

ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΦΑ

Περί τα πενήντα άτομα συγκεντρώθηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου στο μνημόσυνο του Γιάννη Χαλκίδη, του νεαρού μαχητικού στελέχους της αριστεράς από τη Σφενδάμη, που δολοφονήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 1967. Στον τόπο της θυσίας του- Κωνσταντινουπόλεως 164α- «οδός Γιάννη Χαλκίδη» (εδώ και δύο χρόνια), σύντροφοί του, μέλη του ΣΦΕΑ και απλοί πολίτες θυμήθηκαν τη δράση του Χαλκίδη και άφησαν λίγα λουλούδια πάνω στην πλάκα που θυμίζει το σημείο όπου το παλικάρι από τους Αμπελόκηπους άφησε την τελευταία του πνοή (το ρεπορτάζ από την Εφημερίδα των Συντακτών).

την πνευματική επιθεώρηση της Κοζάνης που τιμά τα μακεδονικά γράμματα (τεύχος 180-181, Απρίλιος- Αύγουστος)

ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΦΑ

Η Παρέμβαση ξεκίνησε πριν από 32 χρόνια σαν όχημα πολιτικής και πολιτισμικής ευρύτερα παρέμβασης στα κοζανίτικα συμφραζόμενα, λίγα χρόνια μετά την μεταπολίτευση. Εξετάζοντας μετά ένα τρίτο περίπου του αιώνα τη διαδρομή της Παρέμβασης δεν μπορεί κανείς παρά να μείνει χάσκων από αυτό το μικρό θαύμα που συντελέστηκε από το πείσμα και το πάθος μιας ομάδας ανθρώπων οι οποίοι στοιχήθηκαν στην υπόθεση της υπεράσπισης του καλού γούστου (αισθητικού και πολιτικού).

Σελίδα 24 από 25

Image

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Image

Please publish modules in offcanvas position.