στο βιβλίο του Νίκου Βαρμάζη «Πρόσωπα και θέματα της Κατερίνης και της Πιερίας από τα μέσα του 18ου ως τα μέσα του 20ού αιώνα»

του Αντώνη Κάλφα

Η όραση είναι μια εξαιρετικά απαιτητική τέχνη. Και αυτό επιβεβαιώνεται κάθε φορά που ανακαλύπτω καινούριες πλευρές του φωτογραφικού έργου του μείζονος Σάββα Τσιλιγγιρίδη. Η γοητευτική, καλά δομημένη φωτογραφία έχει την χρονολογία γεννήσεώς μου (1957)· ο Σάββας, ο δαιμόνιος φωτογράφος, είναι 33 ετών και ο εμφύλιος έχει τελειώσει μόλις οκτώ χρόνια πριν. Η Κατερίνη ξεκινά δειλά τον σύγχρονο πολιτισμικό βίο της· τη χρονιά αυτή ιδρύεται η Μορφωτική Ένωση Καταφυγιωτών ενώ παρουσιάζεται, στις 2 Ιουνίου του 1957, από το τμήμα της χορωδίας της Εστίας Πιερίδων Μουσών η όπερα «Μάρκος Μπότσαρης», στην αίθουσα «Ευκαρπίδη» της Κατερίνης, υπό τη διεύθυνση του Μίμη Παπαδημητρίου και τη σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας Βορείου Ελλάδος. Ο λόγιος πόντιος πρόσφυγας Σάββας Κανταρτζής, εκδίδει τη μελέτη του «Αρχαίες Θρησκείες και Χριστιανισμός» και έναν χρόνο μετά την εφημερίδα Νέα Εποχή, τετρασέλιδη δεκαπενθήμερη εφημερίδα «πολιτικής, κοινωνικής και εθνικής πρωτοπορίας». Στην πόλη συστήνεται επίσης Φροντιστήριον Εκκλησιαστικής Μουσικής από την μητρόπολη Κίτρους με σκοπό «τον καταρτισμό προσώπων προοριζομένων να καταλάβωσι θέσεις ιεροψαλτών».

Παρουσιάζεται την Παρασκευή το πολύτιμο βιβλίο—συμβολή στην πιερική ιστορία— του άοκνου μελετητή και δασκάλου Νίκου Βαρμάζη

του Αντώνη Κάλφα

Εκατό χρόνια από την έκδοση του πολύτιμου βιβλίου του Παρθενίου Βαρδάκα «Περιγραφή κυρίως εννέα ετών τουρκοκρατίας της περιφερείας Επισκοπής Κίτρους από του 1903-1912» (τυπώθηκε στην Αθήνα το 1918) η Εστία Πιερίδων Μουσών Κατερίνης και οι εκδόσεις Κυριακίδη με την συνεργασία του ΟΠΠΑΠ Δήμου Κατερίνης θα παρουσιάσουν την Παρασκευή, 30 Μαρτίου 2018 σε ενδεδειγμένο χώρο (Αστική Σχολή Κατερίνης) το εκλεκτό βιβλίο του Νίκου Δ. Βαρμάζη που φέρει τον τίτλο «Πρόσωπα και θέματα της Κατερίνης και της  Πιερίας από τα μέσα του 18ου  ως τα μέσα του 20ού αιώνα».

από τους συντελεστές του θεάτρου Πήγασος

του Αντώνη Κάλφα

Η στιβαρή και καλοπαιγμένη παράσταση του θεάτρου Πήγασος—στηριγμένη στο καλογραμμένο και πυκνό σατιρικό κείμενο του Άκη Δήμου—φέρνει καινούριο κόσμο, νέους θεατές και βεβαίως έναν άλλο αέρα στη μονίμως γεμάτη αίθουσα του θεάτρου.

είκοσι χρόνια από τον θάνατο του Κοτυωρίτη εκ πατρός και θαμμένου στον Πλαταμώνα μείζονος στοχαστή

του Αντώνη Κάλφα

Τον Κωστή Μοσκώφ διαβάζαμε πολύ μεταπολιτευτικά—κι ας διαφωνούσαμε για την πολιτική του ένταξη. Ιδιαιτέρως χαιρόμουν τα κείμενά του στα οποία φρόντιζε να τονίζει την ιθαγένεια, την ταυτότητα του τόπου στον οποίο ζούσε και έγραφε. Έτσι λοιπόν ο Πλαταμώνας, που επανερχόταν συχνά ως τοπόσημο των γραπτών του, αποκτούσε στα μάτια μου και μια πνευματικότερη διάσταση: δεν ήταν δηλαδή απλώς ταυτισμένος με την παραδοσιακή τουριστική βιομηχανία της περιοχής.

 

του Αντώνη Κάλφα

Παλαιότερα, τα ταχυδρομικά δελτάρια, οι ταχυδρομικές κάρτ-ποστάλ, αποτελούσαν αγαπημένο και σύνηθες μέσον επικοινωνίας και ανταλλαγής ευχών μεταξύ των ανθρώπων. Τα ενθυμήματα αυτά (το περίφημο δημοτικό πάρκο με το συντριβάνι και την καλλωπισμένη συμμετρία του, η πλατεία Ελευθερίας, οι ακτές της Παραλίας με το ανθρώπινο μέτρο της Αγίας Φωτεινής και τα σχετικώς μικρά οικήματα) τείνουν να εκλείψουν ολοσχερώς σήμερα αφού αντικαταστάθηκαν από την παντοδύναμη ιδιωτική φωτογραφία και τις αμέτρητες αναρτήσεις εικόνων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Νοσταλγικό αφιέρωμα στην Κατερίνη και στο ανερχόμενο από τη δεκαετία του 1970 θέρετρο της Παραλίας (η αισθητική της οποίας δεν έχει ουδαμώς βελτιωθεί δυστυχώς) αποτελούν οι δέκα αποτυπώσεις του πολιτισμού της πόλης τα τελευταία σαράντα περίπου χρόνια του 20ού αιώνα.

Αθανάσιος Ν. Μησιτσάκης, Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης. Η νοσοκομειακή περίθαλψη στην Πιερία (1950-2010). Η προσφορά του Γ.Ν.Κ. στην τοπική κοινωνία και η πορεία προς την αναβάθμισή του, Κατερίνη 2018, σσ. 343.

του Αντώνη Κάλφα

Σελίδα 8 από 23

Image
Image
Image

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ