pldimarxeioy
Η πλατεία Δημαρχείου της Κατερίνης με τον φακό του Παναγιώτη Φτάρα, 2021

του Αντώνη Κάλφα

Η Πιερία, παρά το ένδοξο αρχαιολογικό και μυθολογικό υλικό της, μέχρι το 1949, οπότε και δημιουργήθηκε ο νομός Πιερίας, ήταν επαρχία του νομού Θεσσαλονίκης. Η πρωτεύουσα πόλη της Κατερίνης έχει, όπως είναι γνωστό στην έρευνα, σχετικά μικρή ιστορία. Σε χάρτες και γκραβούρες των χρόνων της Τουρκοκρατίας τη βρίσκουμε από τα τέλη του 15ου -16ου αιώνα αλλά οι γραπτές πηγές, απ’ όσο μας είναι γνωστό, αναφέρουν ρητά το όνομα Κατερίνη από το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα. Συχνότερα βεβαίως τη συναντάμε σε χάρτες των δύο τελευταίων αιώνων.

politistypodomes1

του Αντώνη Κάλφα

Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας πολιτικής για τον πολιτισμό είναι και αναντικατάστατος και αναγκαίος. Η τοπική αυτοδιοίκηση, ο Δήμος, οφείλει— ιδίως σε εποχές οικονομικής κρίσης και πλήγματος των ασθενέστερων τάξεων όπως η σημερινή— να δημιουργεί και να υποστηρίζει τις απαραίτητες υποδομές ενός ευρύτατου δικτύου λειτουργίας και παραγωγής στοιχείων πολιτισμού, που περιλαμβάνει σχολεία πάσης φύσεως, βιβλιοθήκες, μουσεία, θεατρικούς-συναυλιακούς χώρους, αρχεία,  χώρους κινηματογράφου, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ. Οφείλει να διασφαλίσει ένα οργανωμένο πλαίσιο μέσα από το οποίο τόσο οι καθιερωμένες μορφές τέχνης, όσο και οι πειραματικές, αλλά και οι ερασιτεχνικές, θα μπορέσουν να αναπτυχθούν ελεύθερα. Όλα αυτά βεβαίως ισχύουν με την προϋπόθεση ότι αποτελούν πίστη και βαθιά πεποίθηση των διοικούντων.

xion5

του Αντώνη Κάλφα

Η συγκριτολόγος Ελένη Πολίτου-Μαρμαρινού σε ένα οξυδερκές κείμενό της μελετά τρεις μείζονες Ευρωπαίους: Παπαδιαμάντη, Maupassant και Τσέχοφ (περιοδικό Σύγκριση, ekt.gr). Ο Guy de Maupassant (1850-1893), συνομήλικος του Παπαδιαμάντη, περιγράφει στα διηγήματά του έναν κόσμο σκληρότητας «από τον οποίο απουσιάζουν θεαματικά η τρυφερότητα, η συμπάθεια και ο οίκτος και όπου, αντίθετα, επικρατεί το δίκαιο του ισχυρότερου, όπου ο άνθρωπος αποδεικνύεται θηρίο για το συνάνθρωπο του και όπου τα πάντα, τα αντικείμενα αλλά και τα παιδιά και οι γυναίκες, πωλούνται και αγοράζονται και σταθμίζονται ανάλογα με την τιμή τους». Αδυναμία του Μωπασάν τα θαλασσινά τοπία (όπως και στον Σκιαθίτη) με έμφαση ωστόσο «στις νυχτερινές περιγραφές χειμωνιάτικων τοπίων και καταιγίδων».

ergostasioeb2

του Αντώνη Κάλφα

Στο περιοδικό «Το Δάσος», στα τεύχη 4 (1947), 5, 6-7 και 8-9 (1948-49), υπάρχει σειρά 4 άρθρων, 30 συνολικά σελίδων, «του τ. Διευθυντού Δασών του Υπουργείου Γεωργίας, Δασολόγου - Μηχανικού, Ιωάννου Κοκκίνη», για «Το εργοστάσιο εμποτισμού των ΣΕΚ εν Κατερίνη», στο οποίο υπάρχει αναλυτική παρουσίαση του ιστορικού και των λειτουργιών τού γνωστού μέχρι σήμερα εργοστασίου στον Σταθμό.

aik1921v

Στιγμιότυπα, σχόλια και γεγονότα (κλοπές, οικονομική αφαίμαξη μαθητών, απεργίες και φυλάκιση σιδηροδρομικών, περίθαλψη τραυματιών από το μικρασιατικό μέτωπο)

 

του Αντώνη Κάλφα

Λίγα μόλις χρόνια μετά το τέλος των νικηφόρων βαλκανικών πολέμων η περιοχή μας αντιμετωπίζει καινούρια προβλήματα: εθνικός διχασμός και κυβέρνηση Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη (1916-1917), πρώτος παγκόσμιος πόλεμος (1914-1918), έντονη αντιπαράθεση και χρήση βίας μεταξύ βενιζελικών και βασιλοφρόνων, άφιξη στη Σμύρνη (1919), αποτυχία Βενιζέλου στις εκλογές του 1920, μικρασιατική εκστρατεία,  Σαγγάριος και υποχώρηση των ελληνικών στρατευμάτων—ο απόηχός τους φτάνει εμμέσως στην κωμόπολη της Μακεδονίας.

ftaraskarpoli1

του Αντώνη Κάλφα

Τα μέτρα κατά της πανδημίας αραίωσαν την πόλη, οι άνθρωποι οδηγήθηκαν—ενστικτωδώς ή ακουσίως—στην μόνωση, τον εγκλεισμό, στην απομάκρυνση από το Εμείς της κοινότητας. Παρεμπίπτουσες προβολές του συμβάντος αποτελούν εντούτοις οι όμορφα καδραρισμένες φωτογραφίες της άδειας πόλης όπως την φωτογράφισε ο Παναγιώτης Φτάρας.

Σελίδα 2 από 28

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Image

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ