ο εικαστικός και ποιητικός κόσμος ενός νέου Κατερινιώτη που τώρα ανοίγει τα φτερά του και ξεχωρίζει

πό το Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό της δεκαετία του 1930 (φωτογραφικό αρχείο Σάκη Κουρουζίδη) μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 (φωτογραφικό αρχείο ΣΑΤΣΙ) η πλατεία Ελευθερίας άλλαξε πολλές φορές μορφή, χωρίς να αποκτήσει—ούτε σήμερα δυστυχώς—ένα οριστικό σχήμα: παραδοσιακό, νεωτερικό ή μεταμοντέρνο έστω...

previous arrow
previous arrow
next arrow
next arrow
Slider


Όψεις της ορεινής Πιερίας του περασμένου αιώνα με τον φακό του Γιάννη Στυλιανού

Ο φωτογράφος Γιάννης Στυλιανού (1941-1996)—γόνος γνωστής θεσσαλονικώτικης οικογένειας—ασχολήθηκε με τη φωτογραφία  ουσιαστικά για  πέντε περίπου χρόνια και πραγματοποίησε μία και μοναδική έκθεση στη Θεσσαλονίκη.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εξ όνυχος τον λέοντα: σπάνιες αποτυπώσεις της Κατερίνης από το αρχείο ΣάΤΣΙ

στο βιβλίο του Νίκου Βαρμάζη «Πρόσωπα και θέματα της Κατερίνης και της Πιερίας από τα μέσα του 18ου ως τα μέσα του 20ού αιώνα»

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Η Κατερίνη του 1930 (και η πλατεία Ελευθερίας χωρίς πολυκατοικίες)

Από το Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό της δεκαετία του 1930 (φωτογραφικό αρχείο Σάκη Κουρουζίδη) μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 (φωτογραφικό αρχείο ΣΑΤΣΙ) η πλατεία Ελευθερίας άλλαξε πολλές φορές μορφή, χωρίς να αποκτήσει—ούτε σήμερα δυστυχώς—ένα οριστικό σχήμα: παραδοσιακό, νεωτερικό ή μεταμοντέρνο έστω, κάτι τέλος πάντων που να παραπέμπει σε ένα είδος ταυτότητας.

 

περισσότερα
Η Κατερίνη σαν ένα μικρό χωριό της τουρκοκρατίας


Η Κατερίνη και η Πιερία μέσα από τρία σπουδαία συνέδρια της δεκαετίας του 1990

Η Κατερίνη πρέπει να κατέχει ένα μάλλον ιστορικό ρεκόρ: στα 105 χρόνια της πρόσφατης ιστορίας της μόνο μία φορά ο Δήμος οργάνωσε ένα συνέδριο για την ιστορία της! Ευτυχώς δεν συμβαίνει το ίδιο και για την ιστορία της Πιερίας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Ο πλάτανος του συντριβανίου

Η παλαιότερη φωτογραφία πρέπει να τραβήχτηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1920, εποχή κατά την οποία υπήρχαν ακόμη λίγοι Μουσουλμάνοι στην πόλη ενώ η δεύτερη δυο-τρεις δεκαετίες αργότερα. Και στις δύο περιπτώσεις εντυπωσιάζει η επικοινωνιακή απλότητα, η φρεσκάδα, ο κοινός χώρος ως κτήμα της ζωής της μικρής πόλης.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Η φωτογενής Κατερίνη του Σάββα Τσιλιγγιρίδη (1924-2004)

Πώς βλέπεις μια πόλη σαν την Κατερίνη; Πώς νιώθουμε βαδίζοντας στους δρόμους της; Πού σταματά το μάτι μας; Γιατί κάτι που είδαμε να το χαρακτηρίζουμε ωραίο; Πώς οι μορφές, τα πρόσωπα, οι διαφημιστικές πινακίδες (τα φύλλα κρούστας του Μπάμπη Αθανασιάδη της φωτογραφίας), τα πεζοδρόμια, το βάθος ενός πολυσύχναστου δρόμου, ο τενεκές ενός βιοπαλαιστή αποκτούν ζωή ενώ η ζωή αυτή πια δεν υπάρχει;

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Δέκα καλλιτεχνικές κάρτ ποστάλ της Κατερίνης και της Παραλίας (από το αρχείο του Σάκη Κουρουζίδη)

Παλαιότερα, τα ταχυδρομικά δελτάρια, οι ταχυδρομικές κάρτ-ποστάλ, αποτελούσαν αγαπημένο και σύνηθες μέσον επικοινωνίας και ανταλλαγής ευχών μεταξύ των ανθρώπων. Τα ενθυμήματα αυτά (το περίφημο δημοτικό πάρκο με το συντριβάνι και την καλλωπισμένη συμμετρία του, η πλατεία Ελευθερίας, οι ακτές της Παραλίας με το ανθρώπινο μέτρο της Αγίας Φωτεινής και τα σχετικώς μικρά οικήματα) τείνουν να εκλείψουν ολοσχερώς σήμερα αφού αντικαταστάθηκαν από την παντοδύναμη ιδιωτική φωτογραφία και τις αμέτρητες αναρτήσεις εικόνων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ


Η σύγχρονη ιστορία της Κατερίνης και το έργο του Σάββα Κανταρτζή (1900-1985)

Η μελέτη της σύγχρονης ιστορίας της Κατερίνης, από το 1912 και μετά, και κυρίως η μικροϊστορία της, απαιτεί μια διαφορετική αντίληψη τόσο της γενικότερης ιστορίας, της εθνικής ιστορίας, όσο και των καθημερινών στιγμών και των βιωμάτων που τα ίδια τα άτομα απόκτησαν στο πλαίσιο της τοπικής κοινότητας. […] 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ