Συγκλονιστικός ο Πήγασος για ακόμη μία φορά στα αρχαία Λείβηθρα

Τις καλύτερες κριτικές απέσπασε η φετινή καλοκαιρινή παραγωγή του θεάτρου Πήγασος «Το πρόσωπο της Μέδουσας», που παρουσιάστηκε με επιτυχία στις 19 και 20 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Πάρκο Λειβήθρων, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ολύμπου.

Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό κείμενο του Χάρη Αμανατίδη, με τη συμμετοχή και του Αντώνη Κάλφα και του Διονύση Ζαρώτη, το οποίο δανείζεται στοιχεία από την αρχαία τραγωδία και συγκεκριμένα από τον μύθο του Προμηθέα για να αναπτυχθεί σε ένα μωσαϊκό διαμαρτυρίας για τη διαχρονική ανθρώπινη δυστυχία.

Το έργο αφηγείται την ιστορία από την πλευρά των ηττημένων, στηλιτεύοντας την βία, τον πόλεμο, την εθνοκάθαρση και τη γενοκτονία, τις μαζικές εκτοπίσεις πληθυσμών, τον ρατσισμό και την ξενοφοβία, σε όλες τις εποχές και με διαφορετικούς θύτες και θύματα. Ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με τραγικές φιγούρες, που εξομολογούνται στη σκηνή με έναν δυνατό σπαραγμό τα δεινά που έχουν υποστεί, μάρτυρες κάθε κτηνωδίας που διαπερνά στην ιστορία, θύματα της φρικαλεότητας που προκαλεί η αέναη σύγκρουση των ισχυρών.

Και τότε είδα… είδα το πρόσωπο της Μέδουσας. Είδα τους χωρίς πρόσωπο ανθρώπους. Ρακένδυτους, ετοιμόρροπους, σκελετωμένους, νεκροζώντανους, να σέρνονται σα σκουλήκια πάνω στην παγωμένη γη.

Τότε για πρώτη φορά κατάλαβα πόσο ντροπιαστικός μπορεί να γίνει ο θάνατος των ανθρώπων.


Με «Το πρόσωπο της Μέδουσας» ο Πήγασος δημιουργεί ένα μανιφέστο καταδίκης των πιο μαύρων σελίδων της ιστορίας της ανθρωπότητας. Όπως τονίζει στο σημείωμα του, στο πρόγραμμα της παράστασης, ο σκηνοθέτης Χάρης Αμανατίδης,  «η ιστορία φαίνεται να είναι παρά μια παράλογη μακρά λιτανεία θυμάτων ανελέητης  βίας, λεηλασιών και μαζικών εξοντώσεων πληθυσμών -από το δουλεμπόριο μέχρι τα κρεματόρια, από τις έξυπνες βόμβες μέχρι τις μαζικές μετακινήσεις προσφύγων και μεταναστών, της πείνας και των κλιματικών αλλαγών».

Είναι η αφήγηση μιας ιστορίας που οφείλει να παραμείνει στη συλλογική μνήμη, να γίνεται βίωμα και να υπερβαίνει τη λήθη. «Κι όμως, «θα ‘ρθει μια μέρα» πιστεύει ο Προμηθέας,  θα ‘ρθει μια μέρα που ο Άνθρωπος θα νικήσει το Κτήνος. Θα ‘ρθει μια μέρα που όσοι λογαριάζονται για ΑΦΕΝΤΕΣ και ΘΕΟΙ αυτού του κόσμου θα γκρεμιστούν από το θρόνο του»,  σημειώνει ο Χάρης Αμανατίδης.

Όπως τονίζει στην κριτική του για την παράσταση, ο Αντώνης Κάλφας, «στον πυρήνα αυτόν του έργου ο Αμανατίδης προτείνει να δούμε τον κόσμο μας στηριγμένοι στην εμπειρία και την πρακτική του αρχαίου θεάτρου: συνδεδεμένο δηλαδή με τις συλλογικότητες της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Παράλληλα, χρησιμοποιεί και αξιοποιεί δημιουργικά και τους μύθους (Προμηθέας, Κράτος, Βία, Ιώ κλπ.) προμηθεϊκά, πάει να πει λογικά, πειστικά, αγκυρωμένος στις κατακτήσεις του ανθρώπινου μυαλού (δικαιοσύνη, ισότητα, πολιτική κοινωνία κλπ). Το ενδιαφέρον ωστόσο βρίσκεται στην πλούσια, λειτουργική τεκμηρίωση του κειμένου: από τη μια σπουδαία σπαράγματα που επισημαίνουν τον ρόλο του κακού στις ζωές μας (από το αρχαίο θέατρο και τον Σαίξπηρ μέχρι τον Πρίμο Λέβι) και από την άλλη μια σύγχρονη, επίκαιρη ερμηνεία των δεινών που πλήττουν τον πλανήτη μας (από την αποικιοκρατία και τις γενοκτονίες του 20ού αιώνα μέχρι την οικολογική υποβάθμισή του)».

«Ο σχολιασμός της κατάστασης του κόσμου είναι τραχύς, ποιητικός, σκληρός, έντονος, διότι αυτό που διακυβεύεται δεν είναι απλώς η απώλεια της ζωής μας, δεν είναι μόνον «η άνοδος της ασημαντότητας» για την οποία μας προειδοποίησε εγκαίρως ο Καστοριάδης αλλά η απουσία αυτού που στηρίζει τη ζωή, δηλαδή η φιλοσοφημένη σκέψη, ο απελευθερωτικός στοχασμός, η οικουμενική αντιμετώπιση των κρίσιμων προβλημάτων (αξιοβίωτη ζωή, προσφυγιά, εργασία, αυτοοργανωμένη κοινωνία)», αναφέρει μεταξύ άλλων ο Αντώνης Κάλφας.

Κι όμως εγώ δεν παραδέχομαι την ήττα. Κρεμώ τα κομμένα χέρια στους τοίχους, στολίζω με τα κομμένα κρανία τα παράθυρα, πλέκω με κομμένα μαλλιά το δίχτυ και περιμένω. Όρθιος και μόνος σαν πρώτα, περιμένω.

Θα ‘ρθει μια μέρα … θα ‘ρθει μια μέρα …


 

 Το Πρόσωπο της Μέδουσας θα παρουσιαστεί και στην Κατερίνη, τη Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2020, στο χώρο της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Πιερίας, στον Καπνικό Σταθμό. 

Θέμης Κωτούλας

 

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ: Χάρης Αμανατίδης

Συμμετοχή: Αντώνης Κάλφας, Διονύσης Ζαρώτης

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χάρης Αμανατίδης

ΣΚΗΝΙΚΑ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Βέτα Χαϊλατζίδου

ΜΟΥΣΙΚΗ: Νατάσσα Ιωαννίδου

ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Κώστας Παπουτσίδης

ΜΑΚΙΓΙΑΖ: Όλγα Παπανάκου

ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΦΩΤΩΝ-ΗΧΟΥ: Κώστας Παπαδόπουλος

Μας συνθλίβουν εδώ και πάρα πολύ καιρό, πεθαίνουμε με το γόνατο κάποιου στο λαιμό μας.

Τελειώσαμε. Πάει. Λοιπόν, ας τελειώσουμε οριστικά. Ας περάσουμε στη λήθη, να ξεχαστούμε για πάντα, να πεθάνουμε για τελευταία φορά. Έτσι κι αλλιώς αυτοί που ξέρουν δεν μιλούν κι αυτοί που δεν ξέρουν δεν ρωτούν.


 

ΗΘΟΠΟΙΟΙ:

Κώστας Παπουτσίδης (Προμηθέας)

Διονύσης Ζαρώτης (Ήφαιστος, Φιγούρα Δούλου)

Σπύρος Αναγνώστου (Κράτος, Φιγούρα Δούλου)

Αντώνης Καρράς (Βία, Φιγούρα Δούλου)

Δανάη Αμανατίδου (Τρελή)

Σοφία Αγαθαγγελίδου (Φιγούρα Άουσβιτς)

Κατερίνα Παρλίτση (Φιγούρα Άουσβιτς)

Αγαθή Τζάρτζα (Φιγούρα Πρόσφυγα)

Άννα Γκούντα (Φιγούρα Σημερινού Ανθρώπου)

Νατάσσα Ιωαννίδου (Φιγούρα Σημερινού Ανθρώπου)

 

Διαβάστε επίσης: Η πρόσληψη των αρχαίων μύθων και η ευεργετική σημασία τους στο σύγχρονο θέατρο (του Αντώνη Κάλφα)

https://cyber-shop.gr/

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

https://www.utopia-media.gr/
Image
Image